zondag 5 maart 2017

D66 Teylingen zoekt roots in Amsterdam

Op zaterdag 4 maart trok een clubje D66’ers uit Teylingen naar Amsterdam om belangrijke plekken uit de D66-geschiedenis te bekijken. Dit omdat de partij recent 50 jaar was geworden. Vooral voor D66’ers die zich de beginjaren van de partij nog konden herinneren, was dit een heel aantrekkelijk uitje.

Net als Van Mierlo wandelden zij, vanaf zijn voormalige woonhuis, langs de Herengracht en door de binnenstad. Eerst naar het gebouw van het Algemeen Handelsblad, waar partij-oprichters Van Mierlo en Gruijters allebei werkten en elkaar leerden kennen. Vervolgens naar Krasnapolsky, waar in april 1966 een dertiental heren bijeenkwam om “met gefronste wenkbrauwen van gedachten te wisselen over het kreupele bestaan van het politieke leven in ons land”, zoals Van Mierlo het later formuleerde. Ook werd het allereerste secretariaat bezocht aan de Keizersgracht en het café Eijlders op het Leidseplein, waar D66 oprichter Hans Gruijters een tijdje uitbater was. Het “verjaardagsfeestje” was een doorslaand succes.

De groep van D66 Teylingen aan de koffie bij Krasnapolsky.

Voor het gebouw van het Algemeen Handelsblad, waar de D66-oprichters Van Mierlo en Gruijters elkaar leerden kennen.