zaterdag 10 juni 2017

Citymanager John van der Tol op politiek café

“Verkeersveiligheid is beslist een issue”

John van der Tol, Citymanager in Teylingen, was op zaterdag 10 juni gastspreker in het maandelijkse politieke café van D66 Teylingen dat dit keer plaatsvond bij Ons Genoegen in Voorhout. Hij zei daar onder andere dat de verkeersveiligheid zowel in de Herenstraat als de Hoofdstraat veel te wensen overlaat: “Er moet echt iets gebeuren”, zo meldde Van der Tol de aanwezige D66-ers.

Voetgangers hebben bijvoorbeeld een onveilig gevoel op de kruising van de Hortuslaan en de Hoofdstraat. In de Herenstraat voelen voetgangers zich juist veilig, maar fietsers weer niet. Kortom: er is ruimte voor verbetering. Verkeersveiligheid is niet het hoofddoel van de inzet van de Citymanager, maar het is wel een belangrijk aspect voor de aantrekkelijkheid van een winkelcentrum. En juist in die winkelcentra ligt zijn werkterrein.

Van der Tol stimuleert met name de samenwerking en de communicatie tussen ondernemers onderling en tussen de ondernemers en de gemeente. Het doel is onder andere om de winkelcentra, en daarmee de centra van de drie Teylingse dorpen, aantrekkelijker te maken en te houden. De detailhandel staat daarbij centraal, maar als er zich kansen voordoen, pakt hij de bedrijven op de bedrijfsterreinen graag mee. Als specifieke aandachtspunten noemt hij, naast verkeersveiligheid, ook groeiende leegstand, aankleding, communicatie, fietsgebruik, koopavonden, koopzondagen, standplaatsenbeleid, wensen van de klanten, informatievoorziening, parkeerproblematiek, markten, afvalbakken, laad- en losproblematiek en onderhoud van bloembakken. Ten slotte wordt er hard gewerkt aan de “digitale winkelstraat”, een website waarop iedereen bijvoorbeeld kan zien wat er in onze dorpen te koop is en lokaal via het web besteld kan worden.